CATIA V5 a ENOVIA SmarTeam při vývoji a konstrukci letounu EV-55 Outback ve společnosti Evektor
Evektor, spol. s r.o. (www.evektor.cz), jedna z nejvýznamnějších vývojových a konstrukčních společností v České republice a Evektor-Aerotechnik, jeden z největších evropských výrobců lehkých celokovových letadel, jsou učebnicovými ukázkami úspěšných firem ve svém oboru, které při vývoji a realizaci svých vysoce technicky a technologicky vyspělých finálních výrobků efektivně využívají produkty společnosti Dassault Systèmes , a to řešení pro konstrukční návrh a optimalizaci produktu (CATIA V5) a správu a řízení produktových dat (ENOVIA SmarTeam). Jejich aktivity se neomezují jen na letecký průmysl (Evektor-Aerotechnik), ale v případě Evektor, spol. s r.o. i na konstrukci jednotlivých částí automobilů a přípravků pro jejich výrobu a nemalou část svých konstrukčních kapacit využívají i v oboru lehkého průmyslu.
Obě společnosti mají sídlo v Kunovicích a své pobočky v Moravské Třebové (výrobní kapacity), v Mladé Boleslavi, v Brně, v Kvasinách a ve Zlíně (vývojové kapacity). Jižní Morava má dlouholetou tradici letecké výroby, vždyť ještě na počátku 90. let minulého století bylo v leteckých podnicích LET Kunovice, Mesit Uherské Hradiště a Moravan Otrokovice zaměstnáno okolo 10 000 lidí a je tedy přirozené, že převážnou většinu dnešních zaměstnanců Evektor tvoří zkušení profesionálové z tohoto odvětví, které vhodně doplňují noví specialisté, připraveni Leteckým ústavem VUT v Brně, se kterým společnost Evektor úzce spolupracuje.
Vraťme se ale trochu zpět do historie a připomeňme si důležité milníky ve vývoji společnosti. Evektor byl založen v roce 1991 a od roku 1992 se stává jeho hlavní aktivitou vývoj letadel. Již v roce 1992 spolupracuje s Aero Vodochody, předním českým výrobcem vojenských letadel, na vývoji letounu Ae-270 a lehkého bitevníku L 159 a v roce 1996 vyvíjí lehký celokovový letounu EV-97 TeamEurostar. V roce 1996 Evektor kupuje 100% podíl ve společnosti Aerotechnik CZ a transformuje ji na Evektor-Aerotechnik, a.s. Od roku 1996 intenzivně spolupracuje i se společností Škoda Auto na vývoji jejich automobilů. V letech 1997 až 2002 se podílí na vývoji letounu Ae-270 a v letech 1998 až 2001 na vývoji dvoumotorového letounu Raven 257 pro firmu Wolfsberg Aircraft NV. Od roku 2002 vyvíjí Evektor jednomotorový, pístový letoun VUT100 Cobra pro čtyři cestující a v roce 2003 úspěšně certifikuje dvoumístný letounu EV-97 Harmony. A od roku 2004 až do současnosti vyvíjí s pomocí DS produktů CATIA V5 a ENOVIA SmarTeam letoun EV-55 Outback.
Letoun EV-55 je určen pro přepravu 9 až 14 cestujících nebo až 1800 kilogramů nákladu. Jeho hlavní předností by měly být relativně nízké provozní i pořizovací náklady. První prototyp letounu bude vybaven motory Pratt & Whitney PT6A-21. Na vývoji tohoto malého víceúčelového dvoumotorového turbovrtulového letounu, který je nejnovějším projektem českého leteckého průmyslu a je podporován granty Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, se podílí i společnost Aero Vodochody, se kterou Evektor uzavřel smlouvu na řešení výzkumu, vývoje a stavbu prototypu, nicméně lídrem celého projektu zůstává právě Evektor. Obě společnosti budou až do roku 2010 spolupracovat na řešení v oblastech týkajících se zejména aeroelasticity a konstrukce (tvorbě modelů a výkresové dokumentace, konstrukční podpoře a konstrukci přípravků k výrobě EV-55), zkoušek a měření. Do projektu je zároveň zapojena i dceřiná společnost Aero Vodochody Technometra Radotín, která se zabývá vývojem a výrobou podvozků letadel. "Dlouhodobé partnerství Evektoru se společností Aero Vodochody je přirozeným důsledkem snahy českého leteckého průmyslu spojit své síly a nadále pokračovat ve vývoji letounů vlastního designu, projektech s významnou přidanou hodnotou. Je to mimořádně dobrá zpráva pro celé průmyslové odvětví," to jsou slova generálního ředitele společnosti Evektor, Jaroslava Růžičky.
A jaká je role při vývoji tohoto letounu a obecně při vývojových a konstrukčních aktivitách Evektor společnosti Technodat, CAE-systémy, s.r.o.? Technodat (www.technodat.cz) je dlouhodobým a spolehlivým partnerem společnosti Evektor v oblasti prodeje a podpory již výše zmíněných DS produktových řešení pro 3D návrh a optimalizaci jejich výrobků (CATIA V5) a následně pro správu a řízení veškerých produktových informací a realizačních procesů (ENOVIA Smarteam) a od počátku letošního roku 2009 přešlo přirozenou cestou toto partnerství do tzv. Dassault Systèmes VAR (Value Added Reseller) režimu. Trochu na vysvětlenou, co to vlastně je VAR režim? Technodat je počínaje od 1. ledna 2008 certifikovaný VAR partnerem společnosti Dassault Systèmes, tzn. že po mnoha letech, kdy celosvětovým distributorem Dassault Systèmes produktů byla výhradně společnost IBM a kdy tedy veškerý prodej těchto produktů koncovým zákazníkům se uskutečňoval s obchodní a technickou podporou přímo od IBM nebo jako např. v České republice a na Slovensku s podporou akreditovaných obchodních partnerů IBM (např. Technodat), od 1. ledna 2008 je realizován prodej v celém regionu CEMA (s výjimkou tzv. vyjmenovaných projektů, kde nadále probíhá IBM kanálem) prostřednictvím sítě VAR partnerů, a to se souhlasem a podporou lokálních organizací IBM. V praxi to znamená, že akreditovaný VAR partner zajišťuje i výběr ALC maintenance poplatků a dodávku nových release produktů a je m. j. zodpovědný za podporu zákazníků při odstraňování a dokumentaci chyb software DS. Zavedení VAR režimu tedy znamená značné zjednodušení a zkvalitnění podpory zákazníka VAR partnerem, který nyní komunikuje případné problémy přímo se společností Dassault Systèmes, a to bez mezičlánku IBM.
A skutečnost deklarované podpory VAR partnera DS u konkrétního zákazníka? Technodat má v současnosti u společnosti Evektor pod trvalou servisní podporou, a to mnohdy i nad rámec povinností VAR partnera, více než 60 instalací CATIA V5 včetně CNC programování, které jsou využívány především v leteckých divizích konstrukce a výpočtů (m. j. a zvláště pak i při vývoji již zmiňovaného letounu EV-55 Outback) a to především v následujících disciplínách: konstrukce, tvorba 3D modelů a sestav, tvorba výkresové dokumentace, prohlížení a analýza 3D dat (CATIA V5 moduly MD2, HD2, KIN), vyšetření kolizí, tvorba a export řezů (DM2, SPA), programování CNC obrábění (AM2, RM2, MO2) , ale i v automobilní divizi při obdobných disciplínách (projekty Škoda Auto, VW, Audi, Volvo, BMW, Daimler).
Speciální disciplínou je pak návrh kabelových svazků a jejich zástavba do letounu. Už v minulých projektech byla tato problematika ve společnosti Evektor pojata komplexně a v rozsahu, který je v České republice unikátní. V projektu EV-55 Outback bylo poprvé nasazeno řešení na bázi modulů CATIA Electrical Harness Installation 2 (EHI) a CATIA Electrical Library 2 (ELB) ve spojení se specializovaným software pro návrh kabelových svazků RUPLAN - Kabi. Dodávku a podporu tohoto software rovněž zajišťuje Technodat (http://www.ruplan.cz/ruplan-kabi/).
PLM řešení ENOVIA SmarTeam je v současné době využíváno zatím na úrovni správy dat, ale oba partneři věří v jeho brzké rozšíření i do oblasti řízení toku dat, kde by mělo standardizovat, racionalizovat a především zkracovat čas vybraných procesů při realizaci výrobků společnosti Evektor.
A na závěr pár slov k výhledu do budoucnosti. V současném globálním ekonomickém prostředí neustále stoupá tlak na zvyšování efektivity výroby, zkracování vývojových cyklů nových výrobků a na neustálou inovaci stávajících výrobků. Moderní a osvícené společnosti (a Evektor není vyjímkou, ale naopak typickým představitelem těchto trendů) jsou nuceny přicházet s novými a pokrokovými výrobky, které jim umožní udržet nebo ještě lépe získat náskok před konkurencí. K úspěšné realizaci nových a pokrokových výrobků jim může v nemalé míře pomoci i využívání nových informačních technologií na bázi PLM a nových přístupů k řešení tradičních problémů. Evektor se již vydal touto cestou a Technodat je připraven ho po této cestě doprovázet a v jeho inovačních aktivitách ho podporovat.
|