Pro zobrazení obrázků klikněte sem pravým tlačítkem

Technodat Engineering rozvíjí úspěšně aktivity ve vývoji automobilů

Otázku, zda se vůbec pokoušet prosadit se ve vysoce konkurenčním prostředí průmyslu osobních automobilů, jsme řešili na začátku roku 2008. Již tehdy jsme dlouhodobě pracovali pro zákazníky z jiných strojírenských odvětví (energetika, hromadná doprava) a zvažovali jsme, zda vůbec máme šanci se na trhu automobilových subdodavatelů prosadit. Nicméně šli jsme do toho a nyní, po třech letech, se jeví, že to bylo rozhodnutí správné. Vsadili jsme na spolupráci se společností MAGNA, konkrétně s jednou z jejích divizí s názvem DECOMA, která se věnuje vývoji plastových automobilových dílů. A to konkrétně dílů z exteriéru vozidel, což jsou především přední a zadní nárazníky, mříže chlazení, obložení apod.

DECOMA nám dala šanci získat jedinečné znalosti i praktické zkušenosti, navázat cenné kontakty a vybudovat vlastní vývojové týmy. První projekty jsme realizovali tak, že jsme doplnili naše vývojáře do týmu DECOMA, který pracuje v kanceláři v Mladé Boleslavi. Tak byl s naší účastí také vyvinut náš první nárazník pro vozidlo AUDI A1. Později následovala série projektů pro automobilku DAIMLER a také pro její tuningovou divizi AMG, která vyrábí sportovně upravené verze sériových vozů.

Osvědčila se spolupráce se sesterskou společností Technodat, CAE-systémy, s.r.o., která sídlí ve slovenském Trenčíně. Většinu realizovaných projektů jsme řešili společně a konstrukční týmy byly vždy sestaveny ze specialistů z obou firem. Díky této spolupráci lze výhodněji využívat získané know-how a inženýrské kapacity a pracovat současně na více projektech s možností operativně přesouvat společnou pracovní kapacitu podle potřeb jednotlivých projektů.



Základními vstupními údaji pro vývoj plastových dílů jsou tvarová vnější plocha dílu a tzv. konceptuální návrh. Pokud mluvíme například o nárazníku pro vozidlo Mercedes, nejedná se o jednu součást, ale o poměrně komplikovanou sestavu až několika desítek dílů, pro jejichž vzájemnou fixaci a ustavení byla vyvinuta řada systémů, splňující výrobní a provozní požadavky vozidel. Tvarová vnější plocha definuje závazný design vozidla a nesmí být nijak modifikována. Konceptuální návrh, zkráceně koncept, je pak základní konstrukční rozvahou, jak bude daná sestava uspořádána, jaké systémy budou použity pro spojení dílů a jaké budou mezi nimi hranice. Na vývoji předního nárazníku pro vozidlo Mercedes včetně mřížek chlazení se podílí celý tým specialistů. Plnou zodpovědnost obvykle nese manažer projektu, tím je vždy zkušený specialista ze společnosti MAGNA. Ten je obvykle v zahraničí, komunikuje s automobilkou, zajišťuje přenos informací a koordinuje všechny aktivity. Informace konceptuálního charakteru zpracovává manažer do formy powerpointových presentací, kde názorně kombinuje grafické náhledy s technickým popisem.



Vývoj jednotlivých dílů pak provádí konstruktéři, které v souladu s požadavky manažera řídí vedoucí týmu. Nejdůležitější je dokonalá komunikace mezi manažerem a vývojovým týmem a také mezi jednotlivými členy týmu. Komunikace je podmínkou toho, aby díly funkčně a geometricky nekolidovaly a plnily požadavky konceptu. V průběhu vývoje je nutno řešit mnoho detailních technických problémů, neboť reálné plastové díly včetně vyztužovacích žeber a lemů přibírají na rozdíl od základní tvarové plochy jistou tloušťku, přičemž prostor zabírají také upevňovací a spojovací systémy sestavy. To často koliduje s dalšími díly vozidla, jako jsou reflektory, čidla, kabeláže, kovové části karoserie atd. Zde musí tým velmi dobře komunikovat a hledat vyhovující technická řešení. Velmi důležitým parametrem každého jednotlivého dílu sestavy je technologičnost konstrukce, tj. schopnost být vyroben dostupnou technologií. V dalších fázích vývoje vstupuje do procesu obvykle výrobce vstřikovací formy, který klade na vývojový tým další změnové požadavky, a to tak, aby technologičnost konstrukce odpovídala jeho výrobnímu zařízení a schopnostem pro zhotovení vstřikovací formy. Na závěr se obvykle zhotovuje ještě výkresová dokumentace sestavy i jednotlivých dílů a také speciální výkresy, které vyžaduje legislativa týkající se schvalování motorových vozidel do provozu.

Vzhledem k tomu, že téměř všechny nové automobily, na jejichž vývoji se Technodat Engineering podílel, jsou stále ještě ve fázi vývoje, nemohou být zveřejňovány jakékoliv jejich grafické vizualizace, ani detailní technická řešení. Rovněž nemohou být uváděna žádná technická fakta, názvy a označení projektů. Proto je náš článek pouze obecnou informací a připojené grafické výstupy jsou jenom ilustrační a představují podobná vozidla, která lze již dnes vidět v silničním provozu.


"TECHNODAT PLM e-zin" je publikován nepravidelně v intervalu 1-3 měsíce.
V případě, že si nepřejete být informováni o podobných sděleních, klikněte na odkaz
NEZASILAT INFORMACE.

© TECHNODAT 2010. Všechna práva vyhrazena. Tento e-mail navazuje na předchozí obchodní korespondenci resp. na Váš zájem o řešení CATIA projevený na veletrzích či výstavách - nejedná se o nevyžádanou korespondenci.
Odesílatelem tohoto obchodního sdělení je TECHNODAT, CAE-systémy, s.r.o., Zlín, Tř. T. Bati 3295, IČ: 46902104